Szolgáltatást végzők jogai

Az ellátottak érdekvédelme-jogorvoslat, szociális szolgáltatást végzők jogainak védelme

Az otthonban a lakók érdekvédelmét az Érdekképviseleti Fórum látja el. A Fórum dönt az eléterjesztett intézményi panaszokról, továbbá intézkedéseket kezdeményezhet az intézmény fenntartója felé. A lakó (vagy hozzátartozója) írásban és szóban panasszal fordulhat az otthon vezetőjéhez, vagy a Fórumhoz, ha

  • jogviszonyát, személyiségi jogait, kapcsolattartását sérelem éri
  • az intézmény dolgozói megszegik szakmai és titoktartási kötelezettségüket
  • ellátást érintő kifogásuk van

A panaszt elsősorban írásban kell megtenni. Amennyiben a panasztevő szóban teszi meg, úgy a Fórum egyik tagja jegyzőkönyvet vesz fel, amelyet a panasztevő és a Fórumtag is aláír. Az intézményvezető, amennyiben a panasz kivizsgálása a hatáskörébe tartozik, intézkedik a panaszos érdekében.

Ha a hatáskörét meghaladja, akkor támogatást nyújt a panaszosnak az ügyben illetékes személy vagy hatóság elérésében. Az intézményvezető a kivizsgálásról 15 napon belül értesíti a panaszt tevőt. Az ellátott panasszal fordulhat a fenntartóhoz, az ellátottjogi képviselőhöz és a Regionális Közigazgatási Hivatalhoz, amennyiben az intézkedéssel nem ért egyet. A Fórum is kezdeményezhet intézkedést az előbb említett személynél, szerveknél.

Az Érdekképviseleti Fórum működését a „Szabályzat az Érdekképviseleti Fórum működéséről” szabályozza.

Az Érdekképviseleti Fórum tagjai:

  • 2 fő lakó,
  • 1 fő hozzátartozó,
  • 1 fő az otthon dolgozói közül,
  • 1 fő  fenntartó részéről.

Az ellátottjogi képviselő háromhavonta egy alkalommal fogadóórát tart, és telefonon bármikor elérhető. A faliújságra az elérhetőség kiírva, úgyszintén a fórumtagoké is.

A szolgáltatást végzők jogainak védelme

A szociális ágazatban foglalkoztatottak, vagy munkaviszonyban álló személyek esetében biztosítani kell, hogy a munkavégzéshez kapcsolódó megbecsülést megkapják, tiszteletben tartsák emberi méltóságukat és személyiségi jogaikat, munkájukat elismerjék, valamint a munkáltató megfelelő munkavégzési körülményeket biztosítson számukra. (1993. évi III. tv.)

Ennek megvalósulását segíti az Otthon Házirendje, az érdekvédelemmel foglalkozó szervek listájának ismerete, „A gondozó személyzet magatartási szabályai és titoktartási kötelezettsége” Szabályzat, az egészségügyi törvényben meghatározott korlátozó intézkedések ismerete.

Az ellátást igénybe vevők részéről esetlegesen felmerülő veszélyhelyzet  kezelését – a szolgáltatásban foglalkoztatottak védelme érdekében – belső utasítás szabályozza.